קהילה ימית ראש הכרמל – בשתוף החברה להגנת הטבע

על הקהילה

הקהילה כוללת תושבים מחיפה, ישובי חוף הכרמל והקריות, האוהבים את הים ונלחמים למען שיקומו.  אוהבי ושומרי ים חיפאים. תמצאו בינינו צעירים ומבוגרים, אנשי חינוך, צוללים, פעילים סביבתיים, אדריכלים, צלמים, גרפיקאים ועוד, אך המכנה המשותף כולנו- אנחנו אוהבים את הים והתכנסנו יחד כדי לשמור עליו.

הקהילה פועלת בשיתוף עם החברה להגנת הטבע – הארגון הסביבתי הגדול והוותיק בישראל ואחד הוותיקים בעולם. 

הקהילה פועלת למען הרחבת השמורה הימית ראש כרמל. השמורה הימית והגן הלאומי שקמונה הקיימים היום מגינים על ערכי הטבע הימיים והחופיים בתחומם. הם מנוהלים ומפוקחים במעורבות גבוהה של חברי הקהילה ותושבי חיפה.

קהילת ראש כרמל של אנשי הים התיכון חוגגים את יום האוקיינוסים 2020

כחלק מתהליך התגבשות הקהילה יצרנו תכנית פעילות אזרחית בנושאי הסביבה הימית והחופית בחיפה. בנוסף, עברנו הכשרה מקצועית ורכישת ידע בנושאי אקולוגיה ימית, ארכאולוגיה, דייג ואכיפה, פסולת ימית, שמורות ימיות ומדע אזרחי, ערכנו סיורים להכרת הטבע בשמורה, ביקרנו במרכז להצלת צבי ים ועוד.

חברי הקהילה כבר פועלים בשטח ועוסקים בחשיפה, מעקב והנגשה של ערכי הטבע הימיים בשמורת שקמונה, העלאת מודעות קיום השמורה וערכי הטבע שבה בקרב תושבי חיפה וקידום הוספת מפרץ בת גלים אל הרחבת שמורת ראש כרמל. בין הפעילוית שהתקיימו עד כה: העתקת חבצלות חוף מוגנות מעבודות טיילת יוברט המפרי לשטח הגן הלאומי; ניטור אצות בחוף הסלעי בשמורה בשיתוף עם המכון לחקר ימים ואגמים; קידום פעולות חינוך והסברה.

שמורה ימית ראש כרמל

סטטוס שמורה – מוכרזת

גבולות השמורה:

במזרח – מפרץ חיפה ושמורת הטבע הימית שקמונה.

במערב – קצה המתלול המערבי של ראש כרמל, המגיע לעומק של כ-370 מ'.

בצפון – גבולו הצפוני של בית הגידול העמוק של ראש הכרמל "מדרגת חיל הים" ו"מדרגת התשבי".

בדרום – משמורת הטבע הימית שקמונה ועד לעומק של כ-50 מ' מתחת לפני הים.

שטח השמורה: 46.3 קמ"ר, מרחק מרבי של הגבול המערבי מחיפה:
12 ק"מ, אורך קו החוף: 4.642 ק"מ. העומק המרבי בשמורה: 370
מ'.

שמורת כרמל היא שמורה ימית מוכרזת שמגנה  על רכס הכרמל התת ימי. ממש כפי שתיאר הנביא ירמיהו, רכס הכרמל הירוק איננו נגמר בקו החוף. מורדות ההר צוללים אל מעמקי הים הכחול ומגיעים לעומק של כ- 300 מטרים ולמרחק של כ- 11 ק"מ מהחוף.

סקרים שביצעה רשות הטבע והגנים באמצעות רובוטים תת ימיים, התגלו על מורדות הר הכרמל התת- ימי גני ספוגים מרהיבים. מגוון אדיר וצבעוני של מיני ספוגים אשר בדומה לשונית האלמוגים באילת, יוצרים מבנה תלת ממדי המהווה בית גידול למגוון עצום של בעלי חיים ימיים אחרים.

על בסיס ממצאי הסקר מקדמת רשות הטבע והגנים את "שמורת ים ראש כרמל", שמורה ימית גדולה אשר  תגן גם על המבנה הגיאולוגי הייחודי- המשכו של רכס הכרמל מתחת לפני הים התיכון- וגם על החי והצומח הגדלים על מורדותיו.

על שמורת שקמונה- שמורת טבע מוכרזת: גבול צפוני: מעט צפונה מהמכון לחקר ימים ואגמים, חיפה. גבול דרומי: מעט דרומה משפך נחל לוטם
• שטח השמורה: 1.677 קמ"ר
• מרחק מקו החוף בעת הגאות: 1026 מ'
• אורך קו החוף: 1.58 ק"מ
• העומק המרבי בשמורה: 16 מ'

בחלקה הדרומי של העיר חיפה, מדרום למכון לחקר ימים ואגמים ועד צפונה למסעדת "מקסים", גם לאומי ושמורה ימית, המשתרעים מקו החוף ועד 1,000 מטרים מערבה ממנו. הישוב העתיק בשקמונה הותיר שרידים בחוף ובים והם חלק מאוצרות המורשת בשמורה. באזור משברי הגלים מצויים סלעי גיר ודולומיט חשופים, וזהו האזור היחיד בחוף ישראל אשר בו נחשפים סלעים מסוג זה בקו המים ממש ועוברים גידוד ובלייה ימית. בשקמונה התפתחה שונית צינורנים (חלזונות ישיבים היוצרים בית גידול מורכב בצורת כרכוב בקצה טבלאות הגידוד) שנבנתה על טבלאות סלעי גיר. שולי השונית גבוהים מן המשטח המרכזי המכוסה קונכיות של החלזון שלשולן משולש. בשנת 2001 נצפו בחוף שקמונה שוניות צינורנים מפותחות וחיות, אך נראה כי כיום לא ניתן גם כאן למצוא קטעי שונית חיים, כפי שארע לאורך כל חופי ישראל.

מקור: רשות שמורות הטבע והגנים, מדיניות שמירת הטבע בים התיכון – שמורות טבע ימיות ככלי לשימור הסביבה והמגוון בים התיכון.

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק של קהילת ראש כרמל.

ליצירת קשר עם רכזת הקבוצה:

רותם 054-7925578, rotemv@spni.org.il

רכז ארצי: מייקל רפאל :054-5442776, michael@anu.org.i

צילומים מפעילויות של הקבוצה