למה שמורות ימיות?

למה חשוב כל כך להקים שמורות טבע בים התיכון? בשביל להגן על הטבע הימי ואלפי סוגי החי והצומח הנמצאים בו, בשביל להגן על בעלי חיים ימיים גדולים כמו דולפינים וצבי ים שטווח המחיה שלהם רחב, בשביל לשמור על נוף פתוח ומרחב לפעילויות פנאי ונופש, בשביל שהמים שאנו מתרחצים בהם יהיו נקיים ובריאים יותר, בשביל שיהיו יותר אזורי צלילה מרהיבים, בשביל להגדיל את כמות הדגה בשטחי הדיג.

כדי שנהנה מכל אלו ועוד, חייבים להגדיל את אזורי שמורות הטבע בים התיכון. בישראל רבע אחוז בלבד משטח המים הטריטוריאליים מוכרז כשמורת טבע. על מנת לספק הגנה משמעותית על החי והצומח בים, על מדינת ישראל להגדיל את שטחי שמורות הטבע להיקף של 20% משטח הים, בהתאם לתכנית לשמירת הים שמציעה רשות הטבע והגנים.  

 

בישראל קו חוף באורך 200 ק"מ וכ- 3,950 קמ“ר של מים טריטוריאלים. זהו נכס אדיר השייך לנו-  אזרחים, חובבי ים, גולשים, שייטים ודייגים. אנו מזמינים כל אחת ואחד להצטרף לפעילות "אנשי הים התיכון" על מנת להניע את מקבלי ההחלטות לשמור על שטחי הים התיכון עכשיו, ולעוד שנים רבות. 

שקמונה

בשנים האחרונות ממוצע טמפרטורת הים התיכון הגיעה ל-31.5 מעלות, טמפרטורה הרסנית למינים שונים. ממשלת ישראל חייבת להתעורר ולהתחיל לייצר פתרונות פורצי דרך – לפני שיהיה מאוחר מדי.

שמורות טבע ימיות הן כמו מעבר חציה: סימון איזורים נרחבים בים כשטחים שאסור לגעת בהם. הכרזת שמורות כאלו ברחבי העולם הוכיחה שזה עובד: הדגה, בעלי החיים והצמחיה משתקמים באיזורים המוגנים, פורצים החוצה ומקדמים את שיקום המערכת. מדינת ישראל חתמה על אמנות בינלאומיות להכריז על שמורות טבע, אבל היא לא עושה זאת. בינתיים – רק ארבעה אחוז (!) מהים התיכון מוגדר כשמורת טבע (להשוואה – ביבשה כ-25% מהשטח מוגדרים כשמורות טבע).

דגים בים התיכון שמורות ימיות

החלטנו לעבוד יחד, כמה מארגונים הסביבה והים המובילים בישראל, כדי לקדם פתרון שרוב הישראלים עדיין לא מכירים, ושיכול להוות פריצת דרך במצב הים. זו קואליציה מיוחדת במינה, ואנחנו צריכים אתכם איתנו.