הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית לשמורת הטבע הימית "ראש כרמל"

הוועדה המחוזית דחתה את מרבית ההתנגדויות לאחר שהשתכנעה כי שמורות טבע ימיות בשטח גדול מיטיבות עם הדיג בראיה ארוכת טווח, שכן ללא התערבות, ענף הדייג ייפגע באופן בלתי הפיך בעקבות הכחדת הדגים הצפויה

התוכנית לשמורת הטבע הימית “ראש כרמל’ בחיפה עברה עוד שלב ואושרה השבוע על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. זה קרה השבוע במקביל לאישור על הכרזת שמורה ימית ראש הנקרה אכזיב

שמורת הטבע הימית ראש הכרמל משתרעת על שטח של כ-50 אלף דונם בראש הכרמל, שהינו המשכו התת ימי של מבנה הכרמל החודר לתוך הים מערבית לעיר חיפה, והיא מהווה חלק ממספר שמורות מתוכננות לאורך רצועת החוף.
היא משלימה את שמורת הטבע הימית המוכרזת שקמונה וביחד הן יוצרות מרחב ימי גדול ושמור. בשמורה יפהפיה זו מצויים בתי גידול עשירים, מגוונים וייחודיים למימי ישראל, ובתחומה מגוון של יונקים ימיים ממינים שונים, עושר מינים של דגים, אצות, גני ספוגים מרהיבים (מעל ל- 50 מיני ספוגים), איצטלנים, צדפות, הידרוזואה ואלמוגים שונים.

הוועדה המחוזית דחתה את מרבית ההתנגדויות לאחר שהשתכנעה כי שמורות טבע ימיות בשטח גדול מיטיבות עם הדיג בראיה ארוכת טווח, שכן ללא התערבות, ענף הדייג ייפגע באופן בלתי הפיך בעקבות הכחדת הדגים הצפויה. הוועדה השתכנעה כי כל סוגי הדייג בתחום השמורה פוגעים במיני דגל שהם מיני מפתח אקולוגיים שפגיעה בהם גורמת לפגיעה בכל המערך האקולוגי ובבית הגידול עצמו, כאשר ספוגים, אצות ואף מבני אבן עדינים המשמשים למסתור, נתפסים ברשתות ונעקרים ממקומם.

כמו כן, התוכנית אינה אוסרת על פעילות דיג באופן מוחלט, אלא מאפשרת דיג בהתאם לתקנות ואישור הגורמים המוסמכים בתחום שמורות טבע כחוק. יחד עם זאת, לאחר שנציגי רשות הטבע והגנים (רט”ג) הציגו את האזורים הפעילים לדייג מול חופי חיפה, החליטה הוועדה לצמצם את שטח השמורה ב-3,200 דונם בחלק הצפון מזרחי על מנת לאפשר המשך פעילות דיג בשטח זה.

הוועדה אף הדגישה  כי אישור התוכנית שומר על האינטרס הציבורי תוך איזון בין האינטרסים השונים במרחב הימי, בהתאם למסמך המדיניות שהוצג במועצה הארצית.

"מדובר בתכנית חשובה לשמירת הטבע בהמשך לראש הכרמל ולשמורת שקמונה, שתהווה נדבך נוסף לחיזוק התיירות בחיפה, כך שבנוסף לפעילות של נופש וקיט לאורך חופים תאפשר גם התבססות על תיירות  צלילה המתבססת על ערכי הטבע הייחודיים של מזרח הים התיכון, ציינה ליאת פלד, מתכננת מחוז חיפה.

העצומה של אנשי הים התיכון הקוראת להקמת שמורות ימיות ממשיכה, חתמו ושתפו: http://bit.ly/2KOMAaN

צילום: גני ספוגים בראש כרמל , טל אידן, מעבדת פרופ' מיכה אילן, אוניברסיטת תל-אביב