הכירו את החברים של הכרישים

אם נסתכל היטב נראה שלכרישים ולבטאים הגדולים מתלווים בדרך כלל דגים קטנים יותר, החיים איתם בשיתוף. ברוב המקרים עדיין לא ברור לגמרי מתי השיתוף הוא הדדי ומתי הוא חד-צדדי.

עדי ברש, בויה, רשות הטבע והגנים

כריש לווייתני מלווה בדבקים ודגי נווט השוחים אחריו. צילום: שני אלוש

כריש לווייתני מלווה בדבקים ודגי נווט השוחים אחריו. צילום: שני אלוש

דבק  Ramora) Ramora fish)

הדבק הוא אחד הדגים המוכרים ביותר המתלווים לכרישים, ללווייתנים ולצבי ים. בתמורה להגנה, ל"טרמפ" ולשאריות מזון מהם הוא ניזון, מספק הדבק לכריש מעט ניקוי טפילים כחלק מתזונתו. היצמדות הדבק מעלה את הגרר הנוצר במים ומורידה את יעילות השחייה של המארח, ולעיתים אף פוצעת אותו (היא פוצעת בייחוד כשהמארח הוא דג גרם). על אף החסרונות מערכת היחסים הזאת יכולה להימשך עד שלושה חודשים על אותו מארח.
לדבקים תכונות ייחודיות המתאימות לצורת חייהם. סנפיר הגב הראשון, שאנחנו מכירים מהרבה מאוד דגים, הפך לכפתור הצמדה גדול היוצר ואקום בהיצמדות. כיוון שהם מחוברים בצידם העליון, הלסת התחתונה הפכה לארוכה יותר וכך פתח הפה נמצא בצידם העליון, כלומר למראית עין הדג כאילו הפוך. אורך הדבקים יכול להגיע ל-80 ס"מ והם נדבקים לחיות גדולות בכל הימים והאוקיאנוסים בעולם.

טריגון כנוף זנב מלווה בדבק בהתמקמות אופיינית בבסיס הזנב (צילום: יוסי אליני)

נווט כלל ימי Naucrates ductor) Pilot fish)

השם "נווט" ניתן להם בעקבות חיבתם הגדולה גם לכלי שיט. בעבר האמינו שהם מלווים ספינות ומנווטים אותן אל יעדן… כמו כן נאמר עליהם שהקשר שלהם לכריש המארח כה חזק, שהם נצפו מלווים ספינות למרחקים גם לאחר שהכריש נתפס והועלה לסיפון.את הנווט רואים בעיקר לצד חיות פלאגיות – השוחות בגוף המים. הנווטים מחבבים במיוחד כריש ארך-גף (oceanic white tip) ועמלצים, שכמעט תמיד מצולמים עם דגי נווט מסביבם. הצעירים מחפשים מסתור בצמוד למדוזות או לאצות הצפות במים.

קוביה Rachycentron canadum) Cobia)

פעמים רבות אנשים מזהים אותו בטעות ככריש ומדווחים על כריש ששוחה עם צאצאיו, אולם אצל הכרישים (והבטאים) אין טיפול הורי ולכן המלווים כמעט תמיד יהיו השלושה המוזכרים כאן.בהשוואה לדבק ולנווט, הקוביה הוא הדג המוכר פחות. בצורתו הוא מזכיר את הדבק, הקרוב אליו, במבנה גופו, בפסים הלבנים לאורך הגוף ובלסת התחתונה הארוכה מעט מהעליונה – אולם הקוביה גדול בהרבה מהדבק ומהנווט, ומגיע עד אורך של שני מטרים.

על אף מערכת היחסים הקרובה, ידוע כי דגי קוביה בוגרים נטרפים על ידי… עמלצים כחולים. כך שחשוב לבחור את החברים היטב.

טריגון מנגרובים מלווה בקוביה גדולה (צילום: שי ארל)
טריגון מנגרובים מלווה בקוביה גדולה (צילום: שי ארל)

 

קוביה מחכה בסבלנות לטריגון שלה (צילום: אור יהושע היינה)