הפלסטיק מהווה כ-80% מסך הפסולת שנמצאת בחופי הים. איזה חוף נמצא נקי יותר בחודש האחרון?

כ-68% מחופי הים שנמדדו דורגו  "נקיים" עד "נקיים מאוד". הרשויות החופיות הנקיות ביותר הן: אשדוד, תל אביב- יפו, ג'סר א-זרקא, גן רווה, הרצליה, בת ים, נתניה, חוף השרון ומטה אשר. פלסטיק  מהווה כ- 80% מסך כל הפסולת!

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את מדד "חוף נקי" לתאריכים 28 במאי עד 18 ביוני 2019 , ממנו עולה כי  67.69% מהחופים שנמדדו דורגו  "נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת 75% במדד הקודם.

עוד נכתב בהודעה כי "מתחילת השנה 66.66% מהחופים נקיים לפחות 70% מהזמן. הרשויות החופיות הנקיות ביותר הן: אשדוד, תל אביב- יפו, ג'סר א-זרקא, גן רווה, הרצליה, בת ים, נתניה, חוף השרון ומטה אשר.

מהו מדד חוף נקי?

מדד חוף נקי הוא כלי המשמש להערכה אחידה ואובייקטיבית של מידת ניקיון חופי הארץ הלא מוכרזים, בים התיכון ובמפרץ אילת. המדד מספק מידע שקוף ועדכני על מצב הניקיון בחופים אלו ומסייע לפעילות האכיפה של המשרד להגנת הסביבה, מול רשויות שלא מבצעות את חובתן בשמירה על ניקיון חופיהן.

מתוך סקרים שנערכו בשטח ועל סמך מידע מוקדם, עלה כי המרכיב העיקרי של פסולת בחוף הוא פלסטיק, המהווה לפחות 80% מסך כל הפסולת. לכן הוחלט שהפלסטיק יכול לשמש כסמן טוב למידת הניקיון של החוף.

בתהליך הדיגום נספרים כל פרטי הפלסטיק הפזורים ביחידת שטח חוף נתון, החל מגודל של פקק של בקבוק ומעלה. כיוון שהפסולת אינה מפוזרת בצורה אחידה לאורך החוף, נבחרות מספר נקודות דיגום אקראיות בכל חוף שנבדק. מדד חוף נקי מתבצע אחת לשבועיים בכל חודשי השנה.

בחודש יוני 2015 הוחלט להוסיף ולספור במסגרת המדד גם את בדלי הסיגריות, שנמצאו כפריט פסולת נפוץ ומזהם מאד בחופי הארץ.

כתיבה וצילום ענת גבריאלי.

הכתבה המלאה  באתר של המשרד להגנת הסביבה