כמה טוב לראות אותכם שוב!

שני צבי ים חומים שטופלו לפני מספר שנים במרכז ההצלה לצבי ים נצפו השבוע מול חוף בת גלים בחיפה. התרגשות גדולה.

ענת גבריאלי

בשורות טובות קיבל השבוע צוות מרכז ההצלה לצבי ים כאשר צב הים סלאח, צב ים חום זכר בוגר ומרשים, שטופל במרכז הארצי להצלת צבי ים  נצפה כמה ימים ברציפות עלי ידי אילן אלגרבלי, שזיהה שמדובר בצב על פי תג סימון מתכתי על הגפה האחורית.

אלגרבלי שפגש את הצב בעל המספר 705 שלח את התצפית  למרכז להצלת צבי הים של רשות הטבע והגנים, שקיבל את התמונות בהתרגשות רבה. כל צב ים בוגר שמטופל במרכז מקבל סימון כזה על מנת שניתן יהיה לעקוב אחרי התנועה ומצב הצב המשוקם לאחר חזרתו אל הים.

סאלח. נצפה אחרי 7 שנים. צילום אילן אלגרבלי

במקרה של סלאח מדובר בצב שטופל במרכז ההצלה לפני 7 שנים, בשנת 2013, לאחר שחולץ מהים באזור ראש הנקרה עם קרס בפה. לאחר טיפול, שיקום ושחרור חזרה אל הים, סלאח צולם בשנת 2016 שוב באזור ראש הנקרה ע"י חברת   AQUAZOOM  ועתה כאמור  נצפה בחופי חיפה.

עופר עם שבר בשריון

גם נקבת צב הים החומה עופר, עם תג מספר 611, נצפתה על ידי רוני זיו במהלך שנירקול בחוף בת גלים בחיפה. עופר הובאה למרכז ההצלה בשנת 2017 מאזור נמל חיפה, גם היא עם קרס בפה, ובנוסף מסובכת ברשת. לאחר טיפול ושיקום של כחמישה חודשים, היא שוחררה ב-2018 חזרה אל הים בחוף שיקמונה בחיפה.

לאחר השחרור, היא נצפתה חמש פעמים ברציפות בחוף בת גלים, ע"י פעילות למען הים בקהילה המקומית של בת גלים, טל רז ושרה אוחיון, כמו גם על ידי רוני זיו שזכה לראות את עופר בימים אלו.

למרבה הצער, עופר נצפתה עם שבר גדול בשריון, אך נראה כי מדובר בפגיעה שמחלימה. במרכז להצלת צבי הים אומרים: "צר לנו לגלות כי תוך שלוש שנים עופר נפגעה פעמיים, אך אנחנו שמחים לדעת שהיא מסתדרת בים ומצליחה להתמודד עם הפגיעה השנייה בכוחות עצמה. היא צבה חזקה ומרשימה".

רוני זיו מתאר את חווית המפגש התת ימי עם עופר בהתרגשות רבה. "זו חוויה מרגשת ועוצרת נשימה להיפגש עם צב מתחת למים. עם זאת, זו לא פעם ראשונה שאני מוצא את עצמי נתקל בצב ים פצוע ובמקרים רבים גם ללא רוח חיים, וזה מחזה עצוב בעיניי. יצור כל כך מדהים שנאלץ להתמודד עם מלא קשיים באזור המחייה שלו – בגלל בני האדם. המפגש שהיה לי אתמול בבת גלים היה מיוחד, מהסיבה שפגשתי צב ים שתיעדתי לפני כמעט שנתיים, ונפגשתי איתו שוב!".

אלף צבים כבר ניצלו

הים בחוף בת גלים מהווה בית גידול לצבי הים אשר מצויים בסכנת הכחדה בים התיכון, ויש חשיבות לשמירה על הים לחופי חיפה, כדי לשמור על הבית של סלאח ועופר וצבים נוספים.

צב ים פצוע. ( צילום רשות הטבע והגנים)

המרכז הארצי להצלת צבי ים פועל משנת 1999 על ידי רשות הטבע והגנים, הא​מונה על הגנת חיות הבר בישראל. צבי הים הפגועים מובאים למרכז ההצלה ושוהים בו באופן זמני, לצורך קבלת טיפול רפואי ושיקומי, ומשוחררים לים עם החלמתם. מאז הקמתו טופלו במרכז ההצלה כ-1000 צבים – עיקרם צבי ים חומים, ירוקים וכן גם צבים רכים, צבי ביצה ואף חמישה דולפינים. נוסף על צוות העובדים, אחזקת מרכז ההצלה בשוטף ובחירום עומדת על בסיס רחב של מתנדבים אוהבי חיות וטבע מכל תחומי החיים המקדישים מזמנם הפרטי למען צבי הים.

במרכז ההצלה לצבי הים. מטפלים ומשקמים (צילום: רשות הטבע והגנים)

צוות מרכז ההצלה מאחל לסלאח ועופר רק בריאות ושנמשיך לראות אותם בסביבתם הטבעית בים. אך במידה ומצאתם צב ים פצוע או במצוקה, נא לדווח מיד למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3639* ולהביא את צב הים לטיפול במרכז הארצי להצלת צבי ים במכמורת.