מיהו דג הזהרון שפלש לים התיכון ומאיים על הדגים?

לאחרונה נצפים בחופי הים התיכון דגי הזהרון ההדור במספרים הולכים וגדלים. זהו דג ארסי המוגדר כטורף על והמדענים טוענים כי הם המזיקים ביותר מבין הדגים הפולשים. הם יכולים להרוג ולאכול דגים מקומיים רבים באזורים הסלעיים בים התיכון, ולפגוע גם בבני אדם. את טרפם הם בולעים באמצעות שאיבת ואקום, והארס שלהם משמש להגנה מפני טורפים. קוצי הארס שלהם גורמים לכאב ולנפיחות באזור הפגיעה, כמו גם לבצקת ולשלפוחיות.

הזהרונים פלשו לאוקיינוס האטלנטי בשנות התשעים בפלורידה לאחר שברחו/שוחררו מאקווריומים. מאז התפשטו עד ברזיל בדרום וניו יורק בצפון (למרות שבקצוות נצפו יחסית פרטים מועטים). לים תיכון פלש הזהרון ההדור דרך תעלת סואץ. הם נצפים כיום לאורך כל רצועת החוף הים התיכוני בישראל, בעיקר באזורים סלעיים, ובמרחק של כמה מאות מטרים מהחוף.

זהרון בים התיכון. צילום שבי רוטמן

הזהרונים גרמו לנזקים רבים במקומות אליהם פלשו באוקיינוס האטלנטי. הם מסוגלים לחיות בבתי גידול רבים ומגוונים הכוללים חוץ משונית האלמוגים, גם שפכי נהרות (אסטוארים) ויערות מונגרובים.

רובוטים תת ימיים צילמו זהרונים חיים בעומקים של 100 מטר ויותר.

בכתבה שפורסמה בעיתון "בויה" של רשות הטבע והגנים מסבירה ד"ר שבי רוטמן ממוזיאון הטבע של שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב כי דג זה נחשב לפולש בעייתי במיוחד משום שהוא יכול להתרבות אחת לארבעה ימים בכל חודשי השנה. נקבה אחת יכולה להטיל עד שני מיליון ביצים בשנה, וקצב גידולו מהיר והוא מגיע לגיל רבייה בתוך שנה ועד גיל שנתיים.  "האוכלוסייה שלו יכולה להתרבות בקצב מהיר בהרבה מזה של טורפים מקומיים, כמו דגי הדקר למשל" כותבת רוטמן. וזה מסכן את אוכלוסיית הדגים: "ריבוי הזהרונים יכול להשפיע לרעה על אוכלוסיות דגים מקומיים, הן בגלל טריפה והן בגלל תחרות עם טורפים מקומיים על מזון". עם זאת, טוענת רוטמן " יש להשלים עם העובדה כי הזהרון כאן ויישאר כאן. כל פעילות או מחקר העוסקים בו אינם מתיימרים להחזיר את המצב לקדמותו…הגישה להתמודדות עם פלישה של מין כזה היא צמצום השפעתו על הסביבה. האמצעי העיקרי העומד לרשותנו, וגם הוכח כיעיל, הוא דילול אוכלוסיית הזהרונים על ידי הסרה מכוונת שלהם".

ענת גבריאלי, צילום שבי רוטמן