תיעוד נדיר : להקת דגים נמלטת מתקיפה באילת

לא רק אצלנו סוער. גם מתחת למים מתנהלים קרבות מרתקים שאולי אפשר ללמוד מהם דבר או שניים: מאבק תת מימי בין טורפים מסוג כחל וחניתנים ללהקת דגים מסוג אדרון גושמני .

 

 

זה קרה במסגרת צלילת פיקוח רגע לפני אור אחרון באיזור המכון הבינאוניברסיטאי למדעי הים במפרץ איילת. תיעוד נדיר של להקת דגי אדרון גושמני silverside הנמלטים מתקיפה כאשר הם מתקבצים ונעים כלהקה אחת גדולה בתזמון וסנכרון מדהים.עומרי עומסי פקח ימי ברשות הטבע והגנים: בדקות האחרונות לצלילה פתאום ראיתי גוש נע בתזיזתיות מהירה ובתזמון מדהים מצד לצד. לרגע לא הבנתי מה אני רואה מולי עקבתי אחרי הלהקה שנעה ממקום למקום במהירות ממתחם הבינאונברסיטאי עד לאיזור מלון הנסיכה בחוף הדרומי. מאבק מדהים בין הטורפים ללהקה שמנסה להגן על עצמה.ד״ר אסף זבולוני אקולוג ימי במרחב אילת ברשות הטבע והגנים: ״תקופה זאת מאופיינת בדגים קטנים בשוניות ובים הפתוח. באיזור שנמצא בין הים הפתוח לשוניות יש אינטראקציה רבה בין דגי השונית לדגים טורפים.

 

  צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים 

הדגים הטורפים מנצלים את גודל הלהקה ומנסים לצוד אותם. ניתן לראות כי הלהקה מדלדלת עם הזמן. גם השחפים צדים מהאוויר את הדגים בזמן התקיפות. התגובה של הלהקה הנה מיוחדת מאוד. הדגים מתלהקים ומתזמנים את התגובה יחד בדיוק מירבי, ניתן לראות אותם מבצעים תפנית לאותו כיוון בסנכרון ובתזמון מדוייק, כאשר הם מנסים להישאר כקבוצה ובכך להגן על עצמם מפני טריפה.התופעה נחקרת בעולם וגם אצלנו במכון הבינאוניברסיטאי למדעי הים באילת בשנים האחרונות.מדובר בתצפית מצולמת נדירה של התופעה.אנחנו מכירים את התופעה בכמה מקומות בעולם בניהם בדרום אפריקה, שם ישנה תופעה שנקראת ׳מרוץ הסרדינים׳ במסגרתה טורפים קטנים תוקפים להקת סרדינים ואחריהם מגיעים טורפים גדולים יותר כמו דולפינים וכרישים.צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים.