מסקנה: הדולפינים מתו מפגיעת רשתות דיג

לאחר ניתוח שני הדולפינים שנמצאו מתים היום באיזור שמורת ים אבטח עולה כי שני הגורים, היו בריאים. מתחזקת ההשערה כי נפגעו מרשתות דיג.

ענת גבריאלי, אנשי הים התיכון

שני דולפינים צעירים נמצאו מתים היום באזור שמורת ים אבטח. הראשון גור של  דולפינה מצויה נפלט הבוקר באיזור קצא״א אשקלון.
הוא הועבר לבדיקה במרכז הדולפין באשדוד שם נותחעל ידי ד״ר אביעד שיינין, שמצא סימנים להסתבכות ברשת על גופו. גור דולפין נוסף  מסוג דולפינן מצוי נמצא במהלך היום מת בשמורת ים אבטח.

שני הדולפינים שמתו כתוצאה מרשתות דיג. צילום: ד"ר אביעד שיינין.

מבדיקה עולה כי הדולפין שמת הוא הגור של הדולפינה  Galili שנצפית באזורנו משנת 2011. גם הדולפין המצוי מוכר והוא חלק מהאוכלוסיה המקומית.
ד״ר אביעד שיינין מעמותת דלפיס, תחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה: לאחר ניתוח שני הדולפינים שנמצאו מתים היום באיזור שמורת ים אבטח עולה כי שני הגורים, היו בריאים ללא פטולוגיה. בבדיקה פנימית נמצא בקיבת הדולפין המצוי דגים ודיונונים, ובקיבת הדולפינן הגור הקטנטן חלב. ממצאים אלה יחד עם הסימנים החיצוניים מחזקים את המסקנה כי מדובר בפגיעה שנוצרה מלכידה בלתי מכוונת ברשת דיג.

הדולפינה גלילי- חלק מהאוכלוסיה המוכרת. צילום: דוד חלפון, רשות הטבע והגנים

באיזור זה נמצאת להקת דולפינים מצויים המונה כ 20 פרטים. הדולפין המצוי הוא מין בסכנת הכחדה. חופי ישראל הוגדרו על ידי IUCN, כחשובים לדולפין המצוי וכן לדולפינן המצוי. הדולפין המצוי נמצא בסכנת הכחדה בים התיכון ועל כן זה מאוד מרתק לצפות בהם. האוכלוסיה המקומית באזורנו מונה כ 30-40 פרטים שנצפים לעיתים בין חופי אשדוד אשקלון, מרבית התצפיות נרשמו בעומק 30 מטר מחוף הים אורך גופו כ 2 מטר ומשקלו כ80 עד 100 ק״ג.

בנוסף שני צבים חומים נפגעו היום בשמורת ים אבטח אחד נמצא מת והשני הועבר לטיפול במרכז הצלה לצבי ים במצב קשה.