הכירו את השמורה הימית שהוכרזה

השמורה הימית "ראש כרמל", השמורה הימית השנייה בגודלה, הוכרזה סוף סוף ביום העצמאות. מה יש בה, על איזה שטח היא משתרעת, ואיזה שמורות ימיות נוספות מייחלות לרגע הזה?

 ענת גבריאלי

הבשורה על הצעד האחרון שהוביל להכרזה של שמורה ימית ראש כרמל הגיעה ביום העצמאות. שר הפנים חתם על המסמך שהופך את השמורה הימית השנייה בגודלה משמורה מאושרת לשמורה מוכרזת.

שמורת ים ראש כרמל היא החצי הכחול, התת ימי הממשיך את רכס הכרמל מתחת לפני המים, שם הוא מהווה בית גידול ייחודי של שוניות סלעיות על תשתית גירנית. בשמורת ראש כרמל אפשר לצלול עד לעומק של 300 מ' מתחת לפני הים – בדיוק כמו הגובה של קריית הטכניון, רק כתמונת ראי מתחת למים!

ספוגי ים. צילום טל אידן, אוניברסיטת תל אביב

הכרמל הימי מורכב מאזורים של במות סלעיות שטוחות, מדרונות תלולים ואף מצוקים – לכל אחד מהם מאפיינים ביולוגים שונים בהתאם לטופוגרפיה ולעומק.

גבולות השמורה

במזרח – מפרץ חיפה ושמורת הטבע הימית שקמונה.

במערב – קצה המתלול המערבי של ראש כרמל, המגיע לעומק של כ-370 מ'.

בצפון – גבולו הצפוני של בית הגידול העמוק של ראש הכרמל "מדרגת חיל הים" ו"מדרגת התשבי".

בדרום – משמורת הטבע הימית שקמונה ועד לעומק של כ-50 מ' מתחת לפני הים.

שטח השמורה: 46.3 קמ"ר, מרחק מרבי של הגבול המערבי מחיפה:

12 ק"מ, אורך קו החוף: 4.642 ק"מ. העומק המרבי בשמורה: 370 מ'.

גבולות שמורת ראש כרמל המוכרזת. מתוך החצי הכחול

מה מיוחד בשמורה?

בשמורת ראש כרמל הכחול יש טבע עשיר ופראי: צבי ים, חתולי ים, עדרי דגים משוטטים בשונית הסלעית, וספוגים יוצרים בית לגן עדן של סרטנים, נחשוני ים וחלזונות במגוון צבעים וצורות.

שושנת ים בשונית הסלעית. צילום אנשי הים התיכון

השמורה שהוכרזה תגן כאמור על המבנה הגיאולוגי הייחודי – המשכו של רכס הכרמל מתחת לפני הים התיכון- וגם על החי והצומח הגדלים על מורדותיו.

הרכס מורכב ממספר רב של בתי גידול:

השונית הסלעית – שונית גירנית בעומקים שונים.

השונית הרדודה – עד לעומק 45 מ' – בה תמצאו למשל דגי דקר הסלעים, וחתולי ים.

השונית העמוקה – מתחת לעומק של 45 מ' – הרכס מבותר ותלול ובעומקים הללו משגשגים גני ספוגים, מבנים תלת מימדים מרהיבים המהווים בתי גידול למגוון עצום של בעלי חיים ימיים אחרים.

שמורת ימית ראש כרמל מהווה גם אזור תזונה עבור צבי ים חומים וירוקים.

צבי ים. צילום אילן אלגרבלי

ויש גם את שקמונה

בחלקה הדרומי של העיר חיפה, מדרום למכון לחקר ימים ואגמים ועד צפונה למסעדת "מקסים",מקו החוף ועד 1,000 מטרים מערבה ממנו ,משתרעת שמורה ימית קטנה מוכרזת שמורת שקמונה: שטחה 1.677 קמ"ר, אורך קו החוף: 1.58 ק"מ, והעומק המרבי בשמורה: 16 מ'.

שמורת שקמונה.הוכרזה קודם. צילום ענת גבריאלי

הישוב העתיק בשקמונה הותיר שרידים בחוף ובים והם חלק מאוצרות המורשת בשמורה. באזור משברי הגלים מצויים סלעי גיר ודולומיט חשופים. בשקמונה התפתחה שונית צינורנים (חלזונות ישיבים היוצרים בית גידול מורכב בצורת כרכוב בקצה טבלאות הגידוד) שנבנתה על טבלאות סלעי גיר. שולי השונית גבוהים מן המשטח המרכזי המכוסה קונכיות של החלזון שלשולן משולש. בשנת 2001 נצפו בחוף שקמונה שוניות צינורנים מפותחות וחיות, אך נראה כי כיום לא ניתן גם כאן למצוא קטעי שונית חיים, כפי שארע לאורך כל חופי ישראל.

בשמורות הטבע הימיות, הטבע יכול להשתקם ולהתפתח, שכן לא ניתן לדוג בהן, לקדוח או לפתח את הקרקעית. מול בעלי אינטרס, תוכניות פיתוח הרסניות ומשבר אקלים משתולל, שמורות טבע ימיות הן, הפתרון הטוב יותר להגן על הים למען הילדים שלנו ולדורות הבאים.

הקהילה שפועלת למען השמורות

אין ספק שלפעילותה של הקהילה הפועמת בחיפה, ששמה לה למטרה לשמור על הים, יש חלק לזירוז התהליך שהוביל השבוע להכרזתה..

קהילה ימית ראש כרמל של אנשי הים התיכון, פועלת בשיתוף החברה להגנת הטבע,  והיא מורכבת מאנשים שהם חלק מהסביבה הימית, שעתה ימשיכו לעטוף את השמורה ולהגן עליה.

הקהילה כוללת תושבים מחיפה, ישובי חוף הכרמל והקריות אוהבי ושומרי ים חיפאים. תמצאו בה: צעירים ומבוגרים, אנשי חינוך, צוללים, פעילים סביבתיים, אדריכלים, צלמים, גרפיקאים ועוד.

פעילות של קהילה ימית
פעילי קהילה ימית ראש כרמל. צילום אנשי הים התיכון

חברי הקהילה פועלים בשטח ועוסקים בחשיפה, מעקב והנגשה של ערכי הטבע הימיים. בין הפעילויות העתקת חבצלות חוף מוגנות מעבודות טיילת יוברט המפרי לשטח הגן הלאומי; ניטור אצות בחוף הסלעי בשמורה בשיתוף עם המכון לחקר ימים ואגמים; קידום פעולות חינוך והסברה, ניקוי חוף, הרצאות לקהל הרחב, ועוד.

בימים אלה ממש מתגבשת בקרב הקהילה קבוצה שתהיה חלק מפרויקט ארצי של "מדע אזרחי", הכולל סקרים וניטור בסביבת הים והחוף. הפרויקט יתקיים בכל חמש קהילות אנשי הים התיכון. מעוניינים מוזמנים ליצור קשר עם רכז/ת הקהילה הקרוב לביתכם.

מייחלים להכרזה גם בשמורות הנוספות

קהילות אנשי הים התיכון ממשיכות במאמץ משותף להביא להכרזתן של שמורות נוספות בים התיכון. לאחר שבשנה שעברה הוכרזה השמורה הימית אכזיב – ראש הנקרה, שהיא השמורה הגדולה ביותר בישראל, מחכות להגיע לרגע הזה, שמורות ימיות נוספות, בהן שמורת ים אבטח בדרום, בין הערים אשדוד בצפון ואשקלון בדרום. שמורת ים שרון פולג, ושמורה ימית חוף כרמל (נווה ים).